logo

واکسن HPV

واکسن HPV چه می کند؟

اگر واکسن قبل از تماس زنان با ویروس تزریق شود، می تواند از اکثر موارد سرطان دهانه رحم(سرویکس)، واژن و ناحیه تناسلی پیشگیری کند.

این واکسن از برخی زگیل های تناسلی، سرطان مقعد و سرطان دهان، گلو، سر و گردن در زنان و مردان جلوگیری کند.

واکسیناسیون پسران در برابر انواع HPV مرتبط با سرطان دهانه رحم نیز ممکن است با کاهش احتمال انتقال به محافظت از دختران در برابر ویروس کمک کند.

واکسن HPV برای چه کسانی است و چه زمانی باید تزریق شود؟

توصیه می شود که واکسن تمامی دختران و پسران بین 11 تا 12 سال داده شود.

این واکسن می تواند در سن 9 سالگی تزریق شود.

ایده آل است که واکسن را قبل از تماس جنسی و در معرض HPV دریافت کنند.

  • هنگامی که فردی به HPV آلوده می شود، واکسن ممکن است آنقدر مؤثر نباشد. همچنین پاسخ به واکسن در سنین پایین تر بهتر است.

برنامه دو دوز(با فاصله شش ماه) برای کودکان زیر 15 سال و نوجوانان و بزرگسالان جوانی که بعداً در سنین 15 تا 26 سالگی واکسن را شروع می کنند، باید سه دوز از واکسن را دریافت کنند.

CDC واکسیناسیون HPV را برای همه افراد تا سن 26 سالگی توصیه می کند.  FDAاخیراً استفاده از Gardasil 9 را برای مردان و زنان 9 تا 45 ساله تأیید کرده است.

چه کسانی نباید واکسن HPV را دریافت کنند؟

  • زنان باردار
  • افرادی که بیماری متوسط یا شدید دارند
  • آلرژی شدید، حساسیت به مخمر یا لاتکس
  • اگر واکنش آلرژیک تهدید کننده زندگی به هر یک از اجزای واکسن یا دوز قبلی واکسن داشته اید

اگر از قبل فعالیت جنسی داشته باشید، واکسن HPV مزایایی دارد؟

بله. حتی اگر قبلاً یک سویه HPV دارید، باز هم می‌توانید از این واکسن بهره‌مند شوید، زیرا می‌تواند از شما در برابر سایر سویه‌هایی که هنوز ندارید محافظت کند. با این حال، هیچ یک از واکسن ها نمی توانند عفونت HPV موجود را درمان کنند. واکسن‌ها فقط از شما در برابر گونه‌های خاصی از HPV محافظت می‌کنند که قبلاً در معرض آن قرار نگرفته‌اید.

اگر من قبلاً HPV داشته باشم، آیا این واکسن آن را درمان می کند؟

اگر HPV فعلی دارید، واکسن آن را از بین نمی برد. اما، اگر یک نوع HPV دارید، واکسن ممکن است از ابتلای شما به نوع دیگری از ویروس جلوگیری کند. در واقع هیچ راهی برای درمان ویروس پس از ابتلا به آن وجود ندارد، اگرچه درمان هایی برای بیماری های ناشی از HPV مانند زگیل تناسلی و سرطان های تناسلی وجود دارد. به همین دلیل است که باید به طور منظم معاینه لگن و تست پاپ (اگر زن هستید) برای غربالگری سرطان دهانه رحم انجام دهید.

آیا واکسن HPV خطرات یا عوارض جانبی برای سلامتی دارد؟

به طور کلی، اثرات معمولاً خفیف هستند. شایع ترین عوارض جانبی واکسن HPV شامل درد، تورم یا قرمزی در محل تزریق است. گاهی اوقات پس از تزریق سرگیجه، سردرد، حالت تهوع، استفراغ، خستگی یا ضعف رخ می دهد.

آیا زنانی که واکسن HPV را دریافت کرده اند هنوز نیاز به انجام تست پاپ دارند؟

بله. واکسن HPV قرار نیست جایگزین تست پاپ شود.

اگر در گروه سنی توصیه شده واکسن قرار ندارید، برای محافظت از خود در برابر سرطان دهانه رحم چه کاری می توانید انجام دهید؟

HPV از طریق تماس جنسی – دهانی، واژینال یا مقعدی گسترش می یابد. برای محافظت از خود در برابر HPV، هر بار که رابطه جنسی دارید از کاندوم استفاده کنید. علاوه بر این، سیگار نکشید. سیگار خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش می دهد.

برای تشخیص سرطان دهانه رحم در مراحل اولیه، به پزشک مراجعه کنید تا آزمایشات پاپ اسمیر را از سن 21 سالگی شروع کند. در صورت مشاهده هر گونه علائم یا علائم سرطان دهانه رحم – خونریزی واژینال بعد از رابطه جنسی، بین قاعدگی یا بعد از یائسگی، درد لگن یا درد حین رابطه جنسی فوراً به پزشک مراجعه کنید.

HPV

  • فونت‌های HPV معمولاً هیچ علامتی ایجاد نمی‌کنند و بیشتر افراد نمی‌دانند که آلوده هستند.

بیش از 100 نوع مختلف HPV وجود دارد که حدود 40 نوع آن بر ناحیه تناسلی تأثیر می گذارد. انواع پرخطر HPV را می توان در بیش از 99 درصد از سرطان های دهانه رحم یافت.

HPV بسیار شایع است و می تواند از طریق هر نوع تماس جنسی با فرد دیگری که قبلاً به آن مبتلا شده است، مبتلا شود. اکثر افراد در مقطعی از زندگی خود به عفونت HPV مبتلا می شوند و بدن آنها به طور طبیعی بدون درمان از شر آن خلاص می شود.

اما برخی از افراد مبتلا به یک نوع پرخطر HPV قادر به پاکسازی آن نیستند. با گذشت زمان، این می تواند باعث رشد غیر طبیعی بافت و همچنین تغییرات دیگری شود که در صورت عدم درمان می تواند منجر به سرطان شود.

انواع پرخطر HPV با انواع مختلف سرطان مرتبط هستند، از جمله:

  • سرطان دهانه رحم
  • سرطان واژن
  • سرطان ولو
  • سرطان مقعد
  • سرطان آلت تناسلی
  • برخی از سرطان های سر و گردن

عفونت با انواع دیگر HPV ممکن است باعث شود:

  • زگیل تناسلی – رشد کوچک یا تغییرات پوستی در ناحیه تناسلی یا مقعد یا اطراف آن. آنها شایع ترین عفونت مقاربتی ویروسی (STI) در بریتانیا هستند
  • زگیل های پوستی و وروکاس – نه در ناحیه تناسلی
  • زگیل روی جعبه صدا یا تارهای صوتی (پاپیلوم حنجره)

گارداسیل 9 در برابر 9 نوع HPV محافظت می کند: 6، 11، 16، 18، 31، 33، 45، 52 و 58. در بین آنها، انواع 16 و 18 علت اکثر سرطان های دهانه رحم هستند. انواع 31، 33، 45، 52 و 58 باعث 15 درصد بیشتر سرطان های دهانه رحم می شوند.

انواع 6 و 11 HPV باعث حدود 90 درصد زگیل های تناسلی می شود، بنابراین استفاده از گارداسیل 9 به محافظت از دختران و پسران در برابر سرطان و زگیل تناسلی کمک می کند.

واکسیناسیون HPV در برابر سایر عفونت های منتشر شده در طول رابطه جنسی مانند کلامیدیا محافظت نمی کند و مانع باردار شدن دختران نمی شود، بنابراین انجام رابطه جنسی ایمن همچنان بسیار مهم است.

هر سه واکسن HPV در برابر انواع 16 و 18 HPV که باعث بیشتر سرطان‌های HPV می‌شوند، محافظت می‌کنند.

دکتر وحید فخار ، متخصص اورولوژی

دکتر تسکین با انتشار مقالات آموزشی سعی در آگااه سازی بیشتر مردم دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه